Stan de dinosaurus

Google_Dinosaur_-_Flickr_-_Dug_Song.jpg
21 mrt. 2017

Afbeelding via: Dug Song


Google is al jaren niet meer uit onze digitale belevingswereld weg te denken. In 1998 begon hun verhaal met een nieuw zoekalgoritme dat websites indexeerde op basis van verwijzingen in plaats van het aantal keren dat een zoekterm op de betreffende website voor kwam. Het WWW was daarvoor te verkennen via vroege zoekmachines zoals Alta Vista en categoriekliks op Yahoo. Tegenwoordig heeft “Googelen” zelfs een plekje in de dikke van Dale en is bijna alle informatie met een paar goedgekozen zoektermen te vinden.

Google = innovatie

Het avontuur van Google stopte daar niet. Sindsdien is het imperium uitgebreid met Google Maps, Google Docs, Google Drive, Google Street View, Google Hangouts, Google Mail en vele anderen. Het populaire mobiele OS Android komt ook uit de stal van Google. We mogen met recht zeggen dat Google een van de meest innovatieve bedrijven op deze planeet is.


Eigenzinnige bedrijfsvoering

Het bedrijf spreekt enigszins tot de verbeelding. Het prijkte aan de top van lijsten als “best companies to work for” en werd in veel nieuwsartikelen geprezen om haar eigenzinnige bedrijfsvoering. Zitzakken, glijbanen, segways, snacks, plaatsen waar de vermoeide medewerker even een dutje kan doen en elke dag gratis een uitgebreid diner. Dit zijn allemaal zaken die je ziet op de Googleplex.

En dan is er Stan

Voor de deur van het gebouw staat Stan de dinosaurus. Stan is een afgietsel van één van de best bewaard gebleven Tyrannosaurus Rex skeletten ter wereld. Het oorspronkelijke fossiel staat in South Dakota. Stan kijkt bezoekers en binnenkomende medewerkers aan met een dreigende blik en opengesperde kaken. Op internet zijn foto’s te vinden van Stan en zijn epische strijd met de bijna net zo beroemde roze flamingo’s.

Toen Serge afgelopen jaar in Amerika was, bleek dat Stan meer was dan slechts een gimmick. Hij is de stille hint aan passanten dat het innoveren of uitsterven is, hoe groot of klein je bedrijf ook is.

Innoveren om te overleven

In 2017 ontwikkelt de digitale wereld zich sneller dan ooit tevoren. Wat vandaag nieuw is, kan morgen alweer achterhaald zijn. En toch zijn veel bedrijven tegenwoordig nog te veel gericht op winst op korte termijn. Bedrijven zoals Google’s concurrent Alta Vista, maar ook bedrijven zoals Polaroid en Kodak verloren hun positie of verdwenen geheel in de woelige wateren der digitalisering. Wie niet ingesteld is op deze trends, loopt het risico de klant te verliezen. Innovatie is dus niet alleen een term die het leuk doet in je mission statement. Innovatie is bittere noodzaak.

Juist als je je plaats in je markt al jaren veilig hebt, is het van levensbelang om te kijken naar innovatie. Het is een gegeven dat grotere bedrijven minder bereid zijn om nieuwe wegen in te slaan vanwege de risico’s. Jonge, ambitieuze startups nemen in rap tempo deze plaatsen in.

Waar sta jij?

En daarom staat Stan de dinosaurus op de zonnige Californische stoep van techgigant Google. Een reminder aan iedereen om stil te staan bij de vraag: Wanneer digitalisering als een meteoor inslaat op mijn bedrijfstak, waar sta ik dan?

Bij Ultraware denken we graag met je mee over hoe we jouw bedrijfsproces meteoor-proof kunnen maken. Neem daarom vandaag nog contact met ons op voor een gratis analyse.

© 2018 Ultraware Consultancy and Development B.V. All rights reserved.